جدیدترین روش تعویض مفصل زانو چیست؟
نوشته شده توسط : مدیر

پاشنه پای خود را بر روی سطح سر داده، زانوی خود را بالا کشیده و پای خود را صاف کنید. شکستگی استخوان های اطراف زانو و کشیدگی لیگامنت ها به مرور زمان موجب صدمه به غضروف های زانو و ایجاد درد شده و در نهایت باعث کاهش عملکرد زانو میشود.به همین دلیل این نوع آرتروز یکی از بیماری های جدی زانو به حساب می آید و اغلب موجب کشیده شدن استخوانها و تحریک آن ها می شود. از طرفی دیگر عدم راه نرفتن بیمار مشکلاتی مانند اضافه وزن را در پی دارد.مفصلی که پزشک در زانوی بیمار استفاده می کند فقط قادر است 110 کیلو وزن را تحمل کند.به همین دلیل از بیماران خواسته می شود تا با کنترل وزن خود مانع از پس زدن و در رفتن مفصل شوند که همان عفونت است و پزشک باید مفصلی که دچار عفوت شده را در آورده و جهت رفع آن به بیمار آنتی بیوتیک تجویزشود. علاوه بر اینها بیماری هایی نظیر آرتروز، نقرس یا عفونت نیز ممکن است باعث درد زانو شود. همچنین به منظور جلوگیری از عفونت از آنتی بیوتیک برای بیمار استفاده می شود . برای این منظور توصیه میشود زخم سه روز یکبار پانسمان شود.

یکی از مهمترین مراقبت ها بعد از تعویض مفصل زانو این است که باید مراقب باشید تا زخم شما آلوده نشود، برای این کار باید هر 2 روز یکبار پانسمان خود را تعویض کنید، حتما وقتی بعد از جراحی به حمام می روید به آرامی روی زخم های خود را با آب و صابون شستشو دهید و بعد از حمام زخم را با سشوار خشک کنید و بعد از آن دوباره زخم را پانسمان کنید. در جراحی کامل مفصل زانو، همانطور که از نام آن پیداست، کل مفصل زانو با مفصل مصنوعی عوض میشود. همانطور که گفته شد برای کاهش عوارض ناشی از مفصل زانو که به علت اشتباهات پزشکی می باشد باید نزد جراح ارتوپدی خوب مراجعه نمایید . باید توجه داشت که بیماری آرتروز برگشتپذیر نیست، ولی با انجام برخی درمانها، میتوان درد ناشی از آن را کاهش داد و به بهتر شدن حرکت کمک کرد. یکی از دلایل عمده تعویض مفصل زانو بیماری آرتروز می باشد که انواع مختلفی دارد ولی شایع ترین نوع آن آرتروز استخوان - رماتیسم و آرتروز ناشی از ضایعه است.

تعویض مفصل زانو

امروزه مشخص شده که طب سوزنی می تواند در افراد دچار ارتروز زانو از درد مفصل زانو را بکاهد و کارکرد آن را بهتر کند. موثر نبودن گزینه های درمانی دیگر به غیر از جراحی در افراد مبتلا به درد مفصل زانو. به توصیۀ دکتر سید محسن سیدصالحی متخصص و جراح ارتوپد، بهتر است که بیماران تا لحظۀ آخر جهت انجام جراحی و تعویض کامل مفصل صبر کنند و سایر روشهای درمانی را نیز امتحان کنند. برای انجام جراحی تعویض مفصل زانو پزشک جراح با برش هایی که در سطح پایینی استخوان ران و سطح بالایی استخوان تیبیا (درشت نی) میدهد باقیمانده غضروف مفصلی و مقدار کمی از استخوان را از این نواحی برمیدارد سپس قطعات فلزی را بجای آنها قرار داده و آنها را با ماده خاصی به نام سیمان استخوانی به بستر استخوان محکم میکند. اگر فردی زانوهایش به شکل پرانتزی یا ضربدری باشد نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو دارد.پروتز زانو یا به عبارتی دیگر مفصل مصنوعی زانو به موجب تاثیری که روی مفصل ران می گذارد باعث اصلاح حالت ضربدری یا پرانتزی زانوها می شود.بدیهی است که پس از عمل حرکت مفاصل نیز بهبود پیدا میکند.اما پس از این بهبودی تقویت استخوانها و ساختار عضلات ضروری می باشد.

این لخته ها می توانند در پا تشکیل شده و باعث التهاب رگ های خونی شوند . همچنین انجام این فعالیت ها باعث افزایش محدوده حرکتی بیمار می شود . به مدت طولانی بایستید زیرا این امر باعث تورم مچ پا می شود و از کشش یا خم شدن در شش هفته اول خودداری کنید. این تمرین بهطور خاص برای ایجاد کشش در زانو از اهمیت خاص برخوردار است. این ساییدگی در غضروف ها معمولا آرتروز زانو و یا موجب التهاب مزمن در مفصل می شوند . معمولا طول عمر این مفاصل 20 تا 25 سال است ولی به صورت کلی این مدت بستگی به نحوه زندگی فرد دارد.همانطور که در افراد سالم نیز نوع نشستن ، دو زانو یا چهار زانو نشستن در سالم ماندن مفاصل تاثیرگذار است. معمولا پزشکان زمانی جراحی تعویض مفصل زانو را توصیه میکنند که روش هایی مانند کاهش وزن، مصرف دارو، انجام فیزیوتراپی و استفاده از وسایل کمکی مانند عصا یا بریس زانو (زانو بند طبی) جوابگوی مشکل بیمار نباشد. استفاده از عصا هنگام راه رفتن ، چوب زیر بغل یا واکر به مدت 4 تا 6 هفته پس از جراحی به بیماران توصیه می شود




:: برچسب‌ها: تعویض مفصل زانو ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: